טיפולים שונים, שנמצאו כיעילים בטפול בפגיעות מיניות וטראומה מורכבת




השוק היום מוצף בטכניקות מגוונות לטפול, וכן באנשים רבים הטוענים שהם המתאימים לעשות טפול. בשורות הבאות אנסה לתת סריקה כללית על הטכניקות הדומיננטיות היום לטפול בטראומה הנובעת מיחסים פוגעניים.

לפי המלצות של עמותת שכ"ם, רק בוגרת תואר MA במקצוע טפולי תטפל בנפגעת.

עוד לפני שמנתחים גישות טובות, טובות יותר או טובות פחות, אנא בדקי בראש ובראשונה, אם את מרגישה בנוח עם המטפלת. אינך אמורה לפחד ממנה. אינך אמורה להרגיש שאת גוזלת מזמנה, ועלייך לחוש שהיא מקשיבה ומבינה אותך ומסורה דיו כדי להיות לך לעזר. השמירה על גבולות והכללים של השעה הטפולית אכן נחוצים לטפול, אך נוקשות יתירה בהם או הצבת כלל שאין ליצור קשר בין המפגשים, לעיתים מכביד מדי לאישה או בחורה האוזרות אומץ והולכות לפתוח קטע קשה מהחיים שלהם. הכלי המשותף לכל המטפלים הטובים, הוא השימוש באמפאתיה. 

ככל שמטפלת עברה הכשרה לטפל בגישות שונות, יש סכוי רב יותר שתוכל להתאים לך טכניקה המתאימה לך. יש מטפלות שבתוך שעה טפולית אחת נשענות על כמה גישות כדי להגיע לטפול אופטימלי.

הגישה הפסיכואנליטית


היא מובאת פה ראשונה, כי זאת הגישה שחנכה את הפסיכולוגיה. מעניין לציין שפרויד, מיסד הגישה, ביסס הרבה עקרונות מהטפול על נשים בהן טיפל, שסיפרו לו שנפגעו מינית בילדותם. הגישה מבוססת על ההבנה שחויות העבר משפיעות על ההוה. טראומות ילדות ראשוניות, בעיקר של הזנחה רגשית או פיזית, או התעללות רגשית, פיזית או מינית, משפיעות על מבנה הפסיכי של בן האדם. פרויד גם האמין שרוב החוויות הקשות מודחקות ב"לא מודע" ועל המטפל לגלות אותם, ולהציע דרכי התמודדות טובים יותר כדי להגיע לתחושה של שלמות של התפקוד. מונחים כמו מודע ולא מודע, מנגנוני הגנה, העברה והעברה נגדית, חיזוק כוחות אגו וכד' הם מושגים הלקוחים מהעולם הפסיכואנליטי.

טפול ארוך, מעמיק וישן. כמעט כל הטכניקות החדישות מבוססות יותר או פחות על הגישה המקורית הזאת.

גישה קוגנטיבית התנהגותית (CBT)


אחת הטכניקות הטובות, ובעלת עדות מחקרית טובה. טפול זה בד"כ מוגדר כטפול קצר מועד. הוא איננו מתעסק עם חוויות ישנות וקדומות, ומתעכב בעיקר על ההתמודדויות של כאן ועכשיו. הפרוש שהאדם נותן לאירועים שחווה בחיים, משפיע על הרגשות המופעלות (כגון כעס, חרדה או חוסר אונים). הרגשות משפיעות  על ההתנהגות.  (כגון, אם חשיבה על אירוע מסויים מעלה בי חרדה, (רגש) זה יוביל אותי להתנהגות שגורמת לי להמנע מללכת למקום שאפגוש שוב את אותו אירוע) הגישה מנחה את המטופלת לטכניקות מעשיות כדי לחשוב, להרגיש ולהתנהג אחרת ממה שמתנהגים היום. הגישה גם מוכרת כ"אפרת". בטפול בטראומה, מזהים את המחשבות שמציתות את המחשבות השליליות, ומנסים לרכוש שליטה מסויימת בהתנהגויות שהן מולידות.

הגישות האינטר-סובייקטיביות


הגישה הזאת שמה דגש על הקשר האינטימי שנוצר בין מטפל למטופל. קשר, ובמיוחד קשר אינטימי הרבה פעמים מאיים על נשים, שנפגעו על רקע הקשר של אימון ותלות בבן אדם אחר. הרבה ניצולות נמנעות מיצירת קשר עם הזולת, מחשש ששוב ינצלו אותם, חשש מנטישה או חשש ששוב הזולת ישלוט בה, ויתמרן אותה.

בטפול בגישה הזאת, עיקר הדגש הוא היצירת קשר, ושמירה על הקשר. לנשים או בחורות שלא זכו לעולם לקשר אינטימי הורי, או שהיכולת לתת אימון בזולת נהרס בעקבות פגיעה מינית, גישה זו יעילה ועוצמתית.

EMDR


זהו שם טפול שמוזכר לעיתים קרובות בנוגע לטראומה. הוא מבוסס על הסבר נוירולוגי של טראומה. כאשר יש חויה רגשית טראומתית, היא מתאחסנת בחלק היחסי פרימטיבי של המוח. משם היא אמורה להיות מועברת לחלקים היותר קוגנטיביים של המוח. שם עוברת עיבוד. לפי התיאוריה הביולוגית, טראומה מתרחשת כאשר בעקבות עצמת האירוע, היא לא מועברת לפירוק ועיבוד בחלקים (כמו הקורטקס) המפותחים וקוגניטיביים של המוח. EMDR הוא שיטה בדוקה סטטיסתית, המאפשרת לחוויה לעבור לפירוק ועיבוד מהמקומות היותר רגשיים בלבד של המוח. כלי מצויין, חזק ומהיר. היא תועלתית כאשר האירוע הטראומתי הוא ממוקד, וכבר הסתיים.