שורדות כותבות מנסיונן:

אחת שתיים שלוש. ימינה. קצת שמאלה. עכשיו! החץ נוחת הרחק מהקשת ולמרות קדמת הטכנולוגיה ואובדן כוח ההרתעה של החץ, מנהג החץ והקשת בל”ג בעומר ממשיך להתקיים.

יש אומרים, שהאסמכתא למנהג נעוצה במילים: “בחרבי ובקשתי”. (בראשית מ”ח) במילים אלו יעקב אבינו מעניק ליוסף חלק כפול בירושת הארץ ואומר לו: “…נתתי לך שכם אחד על אחיך, אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי“.
הגמרא במסכת בבא בתרא (קכ”ג א’) מפרשת ש”חרבי”- זו תפילה, ו”קשתי”- זו בקשה. וכך גם תרגם אונקלוס: ‘בצלותי ובבעותי’- היינו בתפילתי ובבקשתי. אך מתעוררת שאלה גדולה, מדוע המפרשים לא מסבירים פסוק זה על דרך הפשט שחרב וקשת – הינם אביזרי מלחמה?
אלא, יסוד נפלא מבקשים המפרשים להנחיל לבני יעקב. כאשר יוצאים למלחמה, המלחמה מתנהלת בשני רבדים. רובד אחד חיצוני ופיזי שעבורו מצטיידים בחץ ובקשת מתכתיים. ורובד שני, מתנהל בתוך כל חייל היוצא לקרב ומתבטא בנחישות, בדבקות במטרה, במחשבות, ובתקווה. זוהי מלחמה פנימית ואישית המתרחשת עמוק בתוכנו.
המילים “בחרבי ובקשתי” מתפרשות כתפילה ובקשה שהם עניינים פנימיים, ללמדנו ששם מתרחש המאבק והניצחון המשמעותי.

רשי אומר במקום ש”חרבי וקשתי” הכוונה לחכמתי ותפילתי, וכך גם מכוון אלינו: החכמה האמתית היא לנצח את האויב הפנימי. כשם שתפילה היא עבודה שבלב גם נצחון של שורדות מתחיל מהלב. וזו חכמתי ותפילתי שבה מצייד יעקב אבינו את בניו.

הנה לנו עוד טכניקה בנתינת שכם: לא בחרב ובקשת מנצחים, לא בשינוי חיצוני ולא ביצירת נתונים חדשים. כי אם “בחרבי ובקשתי” = בתוכי, בחרב הפיפיות שבי, בשאיפות שממלאות את עולמי הפנימי ובמחשבות המנחות את צעדי. 

מן הסתם, מעולם לא אחזתן בחרב או בקשת, אך בנקל תוכלנה לזהות את ההבדל ביניהם. בכדי לירות חץ בעזרת הקשת ולפגוע במטרה, צריך מומחיות גדולה, לעומת זאת בחרב כל אחד יכול לפצוע, מחמת החדות שבה.
היום, שזכות ר’ שמעון, שבימיו לא נראתה קשת, עומדת לנו, אפשר להשתמש בקשת ולכוון את כל הזעם, והתסכול שבמלחמת ההישרדות למקומם המדויק ולהשיב מלחמה כלפי מי שמגיע לו. לא עוד שימוש בחרב הזורע הרס גם בחפים מפשע וגם במי שלא התכוונו לפגוע בו, אלא תיעול כל כוחות המלחמה לפגיעה ישירה וממוקדת במי שראוי להיענש על מעשיו.

יש המפרשים את הפסוק: “ללמד בני יהודה קשת” שבל”ג בעומר תיראה הקשת בצבע אחר וכך נדע שהגאולה בפתח.
אולי היום יהיה הרגע שתראי בתוכך צבעים של התחדשות ותחילת כיבוש פנימי ובחכמתך ותבונתך תפעלי לניצחון ברובד הנכון??!!

משכמה ומעלה – מושגים מעולמן של שורדות

עיוותי חשיבה
הדרך שלנו לפרש את העולם נוצרת בשלב מוקדם בילדות. יש כאלה שכבר בילדותם עסוקים בהישרדות. כולנו היינו רוצים לחשוב שאנחנו מנווטים על ידי חשיבה הגיונית, אבל הצורך לשרוד, או הצורך לסדר לנו את העולם בצורה הגיונית לנו, יכול לעוות אפילו את המציאות.
לפעמים העולם פחות מתסכל אם מסיקים מסקנות, שלא עומדות במבחן ההיגיון, אך עומדות בהגיון הפנימי, במיוחד של אדם בודד, חסר אונים, המנסה נואשות לעשות סדר בעולם.
לא מדובר בחשיבה המנותקת מהמציאות, כמו חולי נפש, אלא מערכת של אמונות ואמיתות סובייקטיביות שאנחנו מאמצות לנו, ובעזרתן מסיקות מסקנות ומתכננות פעולות. רובן עוזרות לשרוד את החיים.
דוגמאות: ” אם כועסים עלי,סימן שאני רעה”, אם זה לא מושלם, זה לא יכול להיות טוב, בבחינת הכל, או לא כלום”, ” אני הייתי צריכה לדעת” מידע, שבשום פנים ואופן לא יכולתי לדעת בעבר, כאשר קבלתי החלטה מסויימת. ” אם אני לא יכולה לרצות את כולם, אני לא בסדר” או, “אם אני מרגיש דחוי, סימן שזה ככה באמת” ( משקל רב יותר לרגשות מאשר לעובדות)
בטפול, יש הרבה השקעה בפרוק עיוותי חשיבה. בדרך כלל כאשר עושים שרשרת שבודקת את מקור העיוות, מוצאים אותו.
שנוי מחשבות, שהיוו את הבסיס להסקת מסקנות וקבלת החלטות, כרוך בעמל רב. שכרו הרבה. הוא משחרר את האדם מחשיבה כבולה, המשתמשת בהאשמה עצמית, ביקורת עצמית, ופגיעה חמורה בדמוי העצמי.
חשיבה מאגית: חשיבה שאם נחשוב על משהו, הוא יתקיים. (ניסית גם לחשוב על משהו חיובי, כמו זכייה בפיס?) או אם לא נחשוב על משהו, הוא פשוט ייעלם.

משכני אחריך

ואמרתם כה לחי
בהילולת בר יוחאי

למי שנדרשת לעוז ותעצומות

להתמודד עם סודות ונסתרות

ובמערה הפנימית דמעותיה נצורות

בחוץ? היא נאזרת בעוז וגבורות!

אש ר’ שמעון עודנה יוקדת
מעתירה עבורך ובעבור כל שורדת!

שכמיה – דיאלוג מטופלת טפלת

שאלה: האם יש עיוותי חשיבה רווחים, שלא הופכים אותנו ל”לא נורמליים”?
תשובה: עיוותי חשיבה בודאי נוצרו כדי לתרום להישרדות. הם מספקים נחמה והסבר בעולם כאוטי. יש לזכור שלפעמים העולם יותר נסבל כאשר אנחנו דווקא כן אשמות. יש פחות כאב כאשר אנחנו לוקחות אחריות על אולי לא דבר באחריותינו, ופחות פגיעה בדמוי העצמי כאשר בעצם אני אשמה בהכל.
טפול אמור לתת את הכוח לחיות בעולם מתסכל, שבו ההגיון האמיתי מביא לעגמת נפש וסבל רב.

 

השארת תגובה